Topshøj

Undervisning

Familieinstitutionen Topshøjs mål for undervisningen er, at alle elever gøres undervisningsparate.

Topshøj tilbyder undervisning i et lille og overskueligt miljø med ca. seks elever pr. klasse. Der er tilknyttet en lærer og en pædagog til hver klasse. Tilhørsforholdet til en lille klasse giver børnene mulighed for at danne relationer indbyrdes og udvikle tillid til de voksne. Der undervises i samme fagrække og med samme timetal, som der ville være blevet i en tilsvarende folkeskoleklasse. Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i elevernes individuelle færdigheder og læringsstile, så hver enkel elev sikres succesfulde oplevelser med det at lære. Topshøj har sin egen læsevejleder, og elever med skriftsproglige vanskeligheder tilbydes udredning og eventuelt ordblindetest, hvis det er relevant, samt et individuelt forløb med undervisning med læse-/skriveteknologisk støtte.

Vi vægter stor variation i undervisningen og kombinerer derfor ofte undervisningen med bevægelse, kreativitet og udeskole. Der er meget fokus på at styrke forudsigeligheden i hverdagen gennem struktur – visuelt såvel som mundtligt.

Undervisningen tilrettelægges både som fagdelt undervisning og som tværfaglig undervisning i fagblokke. Der undervises fagdelt i fagene dansk, matematik, engelsk, idræt, tysk, musik og madkundskab. Derudover undervises der i følgende tværfaglige fagblokke:

  • Kreative fag: håndværk og design, billedkunst
  • Kulturfag: kristendomskundskab, historie og samfundsfag
  • Naturfag: geografi, biologi, fysik/kemi
  • Udeskole: natur/teknik, historie og kristendomskundskab
  • Værkstedsfag: håndværk og design, matematik og valgfag

 

 

Klasser

Skolens klasser inddeles i indskoling, mellemtrin og udskoling. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne modtager ministeriets vejledende minimumstimetal i de enkelte fag.

Test og prøver

Familieinstitutionen Topshøj følger ministeriets vejledende læseplaner. Undervisningen af den enkelte elev tilrettelægges ud fra elevens faglige standpunkt, der vurderes med udgangspunkt i relevante test.

Skolen anvender løbende faglige test med udgangspunkt i elevens kompetencer, således testen giver et brugbart resultat, der kan bidrage til kvalificering af den løbende evaluering af eleven.

Topshøj har et samarbejde med Frederiksberg Skole, der faciliterer afholdelsen af ministeriets nationale test, øveprøver og folkeskolens afgangsprøver. Prøverne afholdes på Topshøj og varetages af skolens lærere.

Elevråd

Familieinstitutionen Topshøj har et elevråd. Hvis et emne har været drøftet på et elevrådsmøde, kan den, hvis det er relevant, tages op på et personalemøde, hvor der træffes beslutning om, hvordan vi kan tilgodese elevernes ønsker.

Hver klasse forbereder punkter til elevrådsmøderne, der efterfølgende tages op på møderne af elevrådsrepræsentanterne.

Uddannelsesparathed

Familieinstitutionen Topshøj har et tæt samarbejde med den lokale UU-vejleder om praktikaftaler, brobygningsforløb, uddannelsesvejledning, målgruppevurdering og uddannelsesplaner. Hvert år holder skolens ledelse møde med UU-vejlederen, hvor årets samarbejde og behov planlægges.

For elever i 10. klasse udgør praktikker og brobygning til ungdomsuddannelser en stor del af dagligdagen.