Topshøj

Behandlingsindsatsen på Topshøj

Formålet med behandlingsindsatsen på Familieinstitutionen Topshøj er at øge den enkelte elevs trivsel og gøre eleven undervisningsparat gennem en helhedsorienteret familiebehandlingsindsats.

Topshøj er en dagbehandlingsskole for børn og unge, som har brug for en intensiv pædagogisk og psykologisk indsats i et omsorgsfuldt og struktureret miljø. Vi tilbyder et integreret miljø med skole, behandling og et tæt familiesamarbejde. Der er tilknyttet en kontaktperson og en psykolog til hvert barn.

Behandlingen foregår indenfor en systemisk og narrativ referenceramme, og vi arbejder med barnets problemstilling ud fra en helhedsforståelse, hvor familien inddrages. Ved at søge efter det meningsfulde i den enkeltes handlinger og lede efter de intentioner, der ligger bag, forsøger vi at sætte fokus på håb og ressourcer frem for på svagheder og begrænsninger.

Det er vores erfaring, at et aktivt og positivt samarbejde mellem Topshøj og barnets forældre og/eller plejeforældre gør en meget stor forskel. Forældrene og/eller plejeforældrene tilfører forløbene på Topshøj en værdifuld viden om familiens historie, dens aktuelle situation og dens håb for fremtiden. Samtidig bliver det muligt at arbejde helhedsorienteret med problemstillinger, som ikke kun har en effekt på barnet, men påvirker familiens samlede trivsel.

Elevens kontaktperson er medansvarlig for, at behandlingsindsatsen integreres i elevens skoledag. Kontaktpersonen deltager både i familiesamtaler, børne-/ungegrupper og undervisningen og er derfor “den røde tråd” i indsatsen. 

Der trænes konfliktløsningsmetoder, der bygger på dialog frem for fysisk konfrontation. De voksne på Topshøj møder altid barnet med anerkendelse og nysgerrighed. Når de voksne tager ansvar for, at der hele tiden er balance mellem struktur, støtte og krav, sikres det, at barnet oplever succes. Det er således et mål, at de voksne kan ”oversætte” barnets handlinger og udtalelser på en måde, så barnets intentioner defineres positivt.