Topshøj

Skolevægring

Skolevægring kan defineres som en periode af længere varighed, hvor eleven sjældent eller aldrig kommer i skole og ikke har kontakt eller interaktion med andre end den nærmeste familie.

På Familieinstitutionen Topshøj arbejder vi med skolevægring som et fællesskabsanliggende. Det vil sige, at skolen, familien og netværket skal trække i samme retning for at kunne at skabe trivsel og øget skolegang i elevens liv. Det sker på samme måde som i almenklasserne: med et tæt skole-hjem-samarbejde og familiesamtaler.

Når en elev med skolevægring starter på Topshøj, er det individuelt, hvor længe skolevægringen har varet, og hvor høj fraværsprocenten er. Vi starter derfor altid med at afdække elevens kompetencer og potentiale ved en samtale med eleven og/eller elevens forældre og relevante fagpersoner.

Efterfølgende vurderes det, om eleven skal starte på Topshøj i et individuelt tilrettelagt skoletilbud på skolen, et individuelt tilrettelagt skoletilbud i hjemmet eller et skoletilbud i en stamklasse – eller i en kombination af disse.

Som alle andre elever på Topshøj bliver eleven tilknyttet en primærvoksen og en psykolog.

 

Individuelt tilrettelagt skoletilbud på skolen

Et individuelt tilrettelagt skoletilbud på skolen kan foregå i et lokale, som er adskilt fra hovedhuset, og hvor der i en tidsbegrænset periode undervises én-til-én. Undervisningen tilbydes i et tidsreduceret skema og omfatter fagene dansk og matematik. Der vil være mulighed for tilknytning til almenklasser, hvis det vurderes relevant. Tilbuddet om én-til-én-undervisning øger muligheden for, at eleven udvikler sig fagligt og personligt/følelsesmæssigt. Der vil være stort fokus på relationsdannende aktiviteter.

Et individuelt tilrettelagt skoletilbud på skolen kan også foregå i en lille klasse, hvor målgruppen er elever med skolevægringsvanskeligheder – tilbuddet er ikke målrettet udadreagerende elever. Skoletilbuddet i en lille klasse vil styrke muligheden for, at eleverne udvikler sig fagligt, socialt og personligt/følelsesmæssigt. Eleven kan tilknyttes en almenklasse, når/hvis det vurderes relevant. Tilbuddet indebærer et reduceret skema, der kan omfatte følgende fag:

  • Dansk
  • Engelsk
  • Matematik
  • Kulturfag
  • Naturfag
  • Bevægelse
  • Kreative fag og madlavning.


Undervisningen i dansk, matematik og engelsk vil tage udgangspunkt i Fælles Mål, og det faglige mål for de fag er, at eleverne får kompetencer til at gennemføre folkeskolens afgangsprøve og bliver uddannelsesparate. Det bliver individuelt forventningsafstemt med eleven og dennes forældre, om det er realistisk at gennemføre FP9. Og der udarbejdes en individuel uddannelsesplan med udgangspunkt i elevens kompetencer.

Hvis den enkelte elev ud fra en individuel vurdering vil kunne have udbytte af at følge undervisningen i almenklasse i tysk, biologi, geografi, fysik/kemi, idræt, historie, kristendomskundskab, samfundsfag og valgfagstilbud, kan der etableres brobygning til en almenklasse på Topshøj eller på den anbringende skole.

 

Individuelt tilrettelagt skoletilbud i hjemmet

Et individuelt tilrettelagt skoletilbud i hjemmet vil kun være aktuelt, når det ikke anses for muligt, at eleven kan komme på Topshøj.

Det kan tilbydes i en opstartsperiode, hvor fokus er på relationsdannende aktiviteter, som har til formål at give eleven tryghed til at mødes med voksen udenfor hjemmet og f.eks. komme på Topshøj.

Det kan tilbydes som én-til-én-undervisning i et reduceret skema, med fokus på dansk og matematik, kombineret med relationsdannende aktiviteter, som har til formål at give eleven tryghed til at mødes med en voksen udenfor hjemmet og f.eks. komme på Topshøj.